Lancering campagne om hulplijnen in de kijker te zetten

  • 26 december 2020

Het is een moeilijke tijd voor heel wat mensen. Corona kruipt in het hoofd en brengt een pak zorgen met zich mee. Vlaanderen lanceert een grootschalige campagne om te benadrukken dat er hulp klaar staat, voor wie dit nodig heeft.

Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke: “Blijf in deze donkere dagen vooral met elkaar praten. Zeker als je merkt dat het met iemand niet goed gaat. Aarzel niet om de hulplijnen te contacteren als je ze nodig hebt. Zij staan ook in de donkerste periode van het jaar klaar om een luisterend oor te bieden. ”

Onze kanalen vallen weg

Het mag niet onderschat worden. De kleine gesprekken – collega’s onder elkaar, met je eigen klanten, bij de bakker, met vrienden of familie – die doen deugd. Ze helpen je verder, verlichten je zorgen, …. Die contacten vormen dag in dag uit onze eigen hulplijnen. Luisterende oren, waaraan je dingen kan toevertrouwen en dingen mee kan delen, die je doen lachen of je oppeppen. Je krijgt er energie van. Als dat allemaal wegvalt, wordt alles moeilijker. Je moet meer energie uit jezelf halen en andere uitlaatkleppen vinden. Maar dat lukt niet bij iedereen.

De Vlaamse overheid zet via het actieplan 'Zorgen voor morgen' versterkt in op het mentaal welzijn van de brede bevolking en een aantal specifieke doelgroepen. Nieuwe acties worden uitgerold en bestaande instrumenten om de bevolking te ondersteunen, worden versterkt. Eén van die bestaande instrumenten zijn de hulplijnen die mensen een luisterend oor bieden wanneer ze het moeilijk hebben.

De hulplijnen in Vlaanderen trekken daarom de komende periode alle registers open, om mensen in de donkerste periode van het jaar een luisterend oor te bieden. Het gaat om Tele-Onthaal, 1712, Awel, Nupraatikerover, de Zelfmoordlijn, de Druglijn en Stop it Now!

Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle: “We waren nog nooit zo sterk digitaal met elkaar verbonden en toch snakken zoveel jongeren naar echt contact. Contacten waar ze kunnen praten over hun kwetsbaarheid, twijfels of bezorgdheden. Onze hulplijnen zijn er in deze moeilijke en verwarrende tijden voor hen. Deze campagne is dan ook bijzonder belangrijk”

Campagne ‘Blijf praten’

De insteek van de campagne is: ‘We missen onze gesprekken. Blijf praten met mensen in je omgeving. Kan dat niet? Dan kan je altijd terecht bij de hulplijnen: www.hulplijnen.be.’

De campagne toont lege plaatsen om aan te tonen dat er veel gesprekken zijn weggevallen door corona. Een lege kappersstoel, café, eettafel, tribune,… allemaal plaatsen die normaal voor het sociaal contact zorgen dat nu wegvalt. De meeste mensen missen deze gesprekken. Somberheid duikt op. Mensen gaan zich slecht in hun vel voelen. “Voor iedereen die geen eigen hulplijnen meer vindt, staan de professionele hulplijnen klaar. We verwijzen de mensen door naar www.hulplijnen.be met een overzicht van alle hulplijnen en een kort woordje uitleg”, zegt Beke.

Er zijn TV-spots voorzien, affiches, posts op sociale media (Facebook, Tiktok, Instagram en Youtube). De campagne wordt ook ondersteund door een aantal bekende personen: Marleen Merckx, Tom De Cock, Pommelien Thijs, Ruben Van Gucht en Erhan Demirci. Zij zullen in een filmpje (via hun kanalen) vertellen welke gesprekken ze heel hard missen en tips geven om te blijven praten.